Tulevia tapahtumia

Linkit avautuvat uuteen ikkunaan.

Lue lisää: www.
tampereenmessut.fi »

Kaikki Tampereen Messujen messut järjestetään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Tutustu: www.tesc.fi

Liity TähtiKlubiin!

Tähtiklubin jäsenenä saat tietoa omista suosikkimessuistasi jo etukäteen. Jäsenyys ei maksa sinulle mitään!

Liity nyt »

Sähköautolla ei jäädä jalkoihin eikä körötellä

27.01.2011

”Suomessa on valmisteilla hieman suuremman mittakaavan sähköautohanke, jossa mukana voisivat olla esimerkiksi VTT, Tekes, Tredea Oy, energialaitoksia sekä myös Ensto Oy laitevalmistajana. Vaikka tällä hetkellä maassamme on vasta vain noin sata sähköautoa liikenteessä, uskon, että jo lähitulevaisuudessa tilanteeseen tulee muutos”, sanoo Ensto Oy:n uuden teknologian johtaja Matti Rae .

Sähköverkot-messujen näytteilleasettajana on muun muassa Ensto Oy, jonka pääteemana tapahtumassa on sähköverkkojen rakentamiseen liittyvät uutuustuotteet, mutta esillä on myös sähköautoiluun tarvittavia lataustolppia.

Ensto Oy:n uuden teknologian johtaja Matti Rae uskoo, että sähköautoilu tulee lisääntymään lähivuosina.

- Suomessa on valmisteilla hieman suuremman mittakaavan sähköautohanke, jossa on mukana merkittävä määrä alan toimijoita sekä oppilaitoksia ja kaupunkeja .

Ajatuksena on saada alan toimijat yhteistyöhön siten, että voidaan luoda sähköautoilulle paremmat edellytykset yleistyä maassamme.

- Vaikka tällä hetkellä Suomessa on vasta vain noin sata sähköautoa liikenteessä, uskon, että jo lähitulevaisuudessa tilanteeseen tulee muutos. Seuraavan kahden vuoden aikana merkittävät autonvalmistajat tuovat markkinoille sekä pienempiä että suurempia sähköautoja, joten edellytykset sähköautoilun kasvulle Suomessakin paranevat oleellisesti, Rae kertoo.

Hän toivookin, että Verkosto-messuilla syntyy keskustelua latausverkostosta esimerkiksi asuin- ja pysäköintikiinteistöjen omistajien sekä isännöitsijöiden kanssa.

- Jotta sähköautoilu Suomessa olisi sujuvaa, tarvitaan sähköautoilua palveleva verkosto.

- Lähes rajoituksettoman sähköautoilun varmistaa riittävän tiheä latauspisteverkko etenkin kotien ja työpaikkojen pihoissa, mutta myös esimerkiksi kaupunkien katujen pysäköintipaikoilla ja huoltoasemilla. Vielä solmukohtia ovat autojen saatavuus ja hinta sekä akkujen hinta ja paikoitellen vajaa sähköautojen latauspisteiden verkosto, Rae kiteyttää.

Ensto Oy on Pohjoismaissa suuri sähköautolataustolppien valmistaja. Miksi sitten sähköautolle tarvitaan aivan omanlaisensa lataustolppa?

- Osa tavallisista autojen lämmitystolpista antaa vain 10 ampeeria, kun taas sähköauto vaatii lähes 16 ampeeria latautuakseen. Mitoitus ei siis yksinkertaisesti riitä.

- Ikävämmän ongelman muodostavat joissain lämmityskoteloissa olevat ajastimet, jotka annostelevat sähköä vain kahden tunnin jaksoissa, mikä ei riitä lataamaan akkuja täyteen.

- Sähköauto vaatii tasaisen, katkeamattoman sähkövirran noin 6–8 tuntia. Autolämmityskoteloissa ei ole myöskään niin sanottua indikointia eli esimerkiksi merkkivaloja, joista näkisi, kulkeeko sähkö vai ei.

- Varsinaisessa sähköauton lataustolpassa on merkkivalot, jotka kertovat autoilijalle koko ajan, latautuuko auto. Näin voidaan varmistaa, että auto on aamulla latautunut. Nämä ovat muutamia syitä siihen, että lataustolpan tulee olla erityisesti sähköautolle suunniteltu.

Ihan normaaleilla maantienopeuksilla sillä ajellaan eli ei tarvitse körötellä.

Matti Rae , Ensto Oy:n uuden teknologian johtaja

Ensto Oy tuo messuille näytille Doris-auton eli Volkswagen Passatista tehdyn täyssähköauton, joka oli edellisessä elämässään 1,8-litrainen TDI. Matti Rae kehuu Dorista hiljaiseksi ja tehokkaaksi peliksi.

- Siitä löytyy vääntöä. Kiihdytys on tehokasta, joten ei sillä jalkoihin jää. Ihan normaaleilla maantienopeuksilla sillä ajellaan eli ei tarvitse körötellä, Matti Rae korjaa monen olettamuksia, että sähköauto olisi tien tukkeena.

Verkosto 2011

Verkostoliiketoiminnan Verkosto-ammattitapahtuma 2.–3. helmikuuta 2011 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa on esillä muun muassa sähkö-, tele- ja tietoverkkoihin, verkkotuotteisiin, verkkopalveluihin, sähköautoinfraan, tie- ja katuvalaistukseen sekä liikenteen informaatiojärjestelmiin liittyviä tuotteita ja palveluita.

Tunnelmia Verkosto 2009 -messuilta

Jaa ystäviesi kanssa: