Tulevia tapahtumia

Linkit avautuvat uuteen ikkunaan.

Lue lisää: www.
tampereenmessut.fi »

Kaikki Tampereen Messujen messut järjestetään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Tutustu: www.tesc.fi

Liity TähtiKlubiin!

Tähtiklubin jäsenenä saat tietoa omista suosikkimessuistasi jo etukäteen. Jäsenyys ei maksa sinulle mitään!

Liity nyt »

Petteri Ahonen ja terveyden A & O

24.02.2011

Terveyden peruspilari on liikunta. Tämän vanhan totuuden valossa Zero Point Finlandin perustaja ja toimitusjohtaja Petteri Ahonenkin tahtoo valistaa ihmisiä pitämään itsestään huolta. Liikunta-alan yrittäjänä hän ei siis puhu ainoastaan edustamistaan tuotteista, vaan hän kehottaa jokaista motivoitumaan liikuntaan.

Olitpa sitten tavallinen tossunkuluttaja tai kilpaurheilija, tulee sinun panostaa itse liikunnan lisäksi myös lihashuoltoon ja kehon kokonaisvaltaiseen hoitamiseen. Näin opastaa Petteri Ahonen, joka pohtii päivittäin ammattinsa puolesta, kuinka auttaa liikkujia urheiluvammojen ja -vaivojen kanssa sekä luoda edellytyksiä urheilijoiden hyvinvointiin.

– Siitä lähdetään, että liikunta on terveyden kannalta kaiken a ja o. Elämä on tänä päivänä kiireistä, joten moni jättää liikkumisen vähemmälle. Tietoa liikunnan eduista on riittävästi, joten kyse on ennemminkin motivaation löytämisestä, Ahonen muistuttaa.

– Toisaalta on myös heitä, jotka eivät malta antaa keholleen riittävää huoltoa tai palautumisaikaa, mikä tuo mukanaan aivan omat ongelmansa.

Tietoa liikunnan eduista on riittävästi, joten kyse on ennemminkin motivaation löytämisestä.

PETTERI AHONEN, Zero Point Finlandin toimitusjohtaja

– Pelkät tuotteet ja energiajuomat eivät riitä, vaan olisikin tärkeää ottaa selvää, kuinka kehosta tulee pitää huolta. Tässä voivat liikunta-alan tuotteiden ja palveluiden tarjoajat auttaa valistamalla ihmisiä tutkitulla tiedolla.

Puhdasta tietoa?

Petteri Ahonen tietää kokemuksesta, kuinka haasteellista on tuoda markkinoille eli sekä terveydenhuolto- ja liikunta-alan ammattilaisille että tavalliselle kansalaiselle tietoa uudesta teknologiasta, joka voi olla merkittävässäkin roolissa hyvinvoinnin ylläpitämisessä. On ymmärrettävää, että silloin tieteelliset tutkimukset ovat tarpeen.

– Hyvä esimerkki on kompressioteknologiaan perustuvat tuotteemme, joiden merkityksen ymmärtävät kyllä muun muassa leikkaavat lääkärit ja lymfaterapeutit, mutta yleislääketieteen ja fysioterapian puolella se tuntuu olevan yhä melko vieras asia.

Jotta valistus menisi perille, Ahosen mukaan alan yritysten on oleellista osallistua erilaisiin alan tutkimuksiin sekä kampanjoihin.

– On tärkeää tehdä yhteistyötä tutkijoiden kanssa, jotta voimme tieteen nimissä vakuuttaa, että kompressioteknologialla voidaan valmistaa esimerkiksi sukkia, urheiluasuja ja tukisiteitä, jotka parantavat muun muassa verenkiertoa ja lymfajärjestelmän toimintaa, vähentävät turvotusta, poistavat kuona-aineita ja estävät maitohappojen muodostumista sekä nopeuttavat palautumisessa.

Kompressioteknologialla tarkoitetaan sitä, että ulkoisella kompressiolla (paine/puristus) lisätään kudoksien painetta, jolloin laskimoveren ja lymfanesteen kierto tehostuu.

– Fysioterapeuttien kanssa keskustellessa on tullut ilmi, että lymfahoito ei kuulu alan peruskoulutukseen, vaan se vaatii erikoistumista. Tämä on mielestäni valitettavaa, sillä kokonaisuuden hahmottamisen kannalta tieto on oleellista, ja kysehän on puhtaasta lääketieteestä, Ahonen ihmettelee.

Juniorista ikäihmiseen

Petteri Ahosen edustama yritys on mukana muun muassa Jyväskylän yliopiston tutkimusprojektissa, jonka avulla on tarkoitus kartoittaa eri-ikäisten ja eri urheilulajien harrastajien sekä ammattilaisten tyypillisimpiä urheilu- ja rasitusvammoja. Tutkimukset antavat vahvaa pohjaa alan tuotevalmistajien tuotekehitykselle.

– Kasvuikäisten tyypillisiä vaivoja ovat muun muassa penikkatauti ja erilaiset jänteiden kiinnittymiskohtien alueiden kiputilat. Aikuisten liikkujien huolena ovat esimerkiksi polvi-, nivus- ja nilkkavaivat. Ikäihmisten parissa vaivojen kirjo onkin jo laajempi, sillä toiset ovat aktiivisen liikunnan avulla yhä hyvässä kunnossa, kun taas toisten kohdalla ongelmia on enemmän.

– Tämä kaikki osoittaa sen, että myös tuotekehittelyssä on omat haasteensa, jotta kullekin ikäryhmälle löytyy omat tuotteensa, Ahonen summaa.

Sekunti pois ja voimaa suoritukseen

Periaatteessa urheilun ammattilaiset ja harrastajat painivat samankaltaisten ongelmien parissa, eli lihaskrampit ja penikkatauti on tuttua joka tason liikkujalle. Ahonen kertoo, että alan tuotekehityksessä olennaista on kerätä tietoa nimenomaan huippu-urheilijoiden arjesta, sillä siellä myös vaatimukset ovat korkealla.

– Kilpaurheilijoita kiinnostaa uusissa tuotteissa pelkästään niiden tuomat mahdollisuudet saada sekunti pois ajanottokellosta tai lisää voimaa suoritukseen. Kilpaurheilijoilla ei ole varaa pitkiin palautumisaikoihin eikä loukkaantumisiin, joten sillä tasolla ja etenkin tunnettujen urheilunimien kohdalla saavutetut tulokset vakuuttavat myös harrastajat luottamaan tuotteisiin.

– Kilpaurheilijoilla on tarkoin määrätyt harjoitteet ja huollot, jotka auttavat tavoitteiden asettamista. Myös tiedossa oleviin edellisiin testituloksiin vertaaminen auttaa harjoittelun suunnittelussa.

– Tuotteet testataan siis huippu-urheilijoilla. Jatkokehittelyn sekä teknologian halventumisen myötä myös hintapuoli on mahdollista saada kuluttajaystävälliseksi, Ahonen lisää.

Kasvoista kasvoihin

Kokeneena messuilijana Petteri Ahonen kehuu messutapahtumia erinomaisena kanavana kohdata liikunta-alan ammattilaisia kasvotusten. Hän on mukana myös maaliskuisilla Fysiotec-messuilla .

– Messutapahtuma on hyvä tilaisuus keskustella alan ammattilaisten kanssa sekä jakaa nimenomaan tietoa. Toiminta on myös vuorovaikutteista. Innovatiivisessa ilmapiirissä nousee aina esille myös uusia asioita, ja niin kävijät kuin näytteilleasettajatkin oppivat toisiltaan.

– Face to face -tilanne on aina mahdollisuus kertoa tuotteiden toimintaperiaatteista perusteellisesti. Syntyy keskusteluja kahden asiasta kiinnostuneen ihmisen välille, mikä kehittää kummankin ammattitaitoa. Siitähän ammattimessuilla on kuitenkin kyse. Näin saadaan kumottua myös huuhaa-epäilyt, Ahonen huomauttaa.

– Messuilla ihmiset ovat vastaanottavaisia, joten silloin on otollista opastaa, esitellä ja valistaa, Petteri Ahonen kiteyttää.

Lue myös liikunta-asianneuvos Timo Haukilahden sekä Omni-ympäristötuotteiden johtajan Janne Myllypakan haastattelut.

Sportec-, Gymtec- ja Fysiotec-messut

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestetään 24.–25.3.2011 liikuntapaikkojen suurtapahtuma. Sportec-messujen yhteydessä toteutetaan viheralueiden Greentec-teema-alue, ja samaan aikaan pidetään myös kuntoliikunnan Gymtec-messut sekä fysioterapian ja kuntoutuksen Fysiotec-messut .

Petteri Ahosen kuvat: Pertti Lehtonen

Jaa ystäviesi kanssa: