Tulevia tapahtumia

Linkit avautuvat uuteen ikkunaan.

Lue lisää: www.
tampereenmessut.fi »

Kaikki Tampereen Messujen messut järjestetään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Tutustu: www.tesc.fi

Liity TähtiKlubiin!

Tähtiklubin jäsenenä saat tietoa omista suosikkimessuistasi jo etukäteen. Jäsenyys ei maksa sinulle mitään!

Liity nyt »

Logistiikka on indikaattori

23.05.2011

Viime vuodet ovat olleet niin kansainvälisille kuin kansallisillekin yrityksille taloudellisesti haastavia, mikä heijastuu luonnollisestikin myös logistiikkayritysten arkeen. Itella Logistiikan Suomen myynti- ja markkinointijohtaja Ben Angelvirta ei näe kuitenkaan, että jo ohitetulla laskusuhdanteella olisi vain kielteisiä vaikutuksia. Hänen mukaansa vaikeat ajanjaksot voivat myös jalostaa liiketoimintaa.

Itella Logistiikan Suomen myynti- ja markkinointijohtaja Ben Angelvirta kutsuu logistiikka-alaa hyväksi yleisen talouden indikaattoriksi. Suhdannevaihtelut näkyvät kuljetus-, varastointi- ja jakelubisneksessä jo ennen kuin mahdollisista vaikeuksista aletaan julkisesti puhua. Myös talouden myönteinen kehitys heijastuu nimenomaan logistiikan tarpeeseen.

– Maailmanlaajuiset muutokset taloudessa näkyvät herkästi muun muassa tilauskannoissa, joten logistiikka-alalla ollaan aika hyvin tilanteen tasalla. Tulevia tapahtumien suuntaa saamme kartoitettua myös vahvan kansainvälisen yhteistyöverkoston avulla, ja tietysti oman konsernimme asiantuntijat tutkivat päivän trendejä jatkuvasti, Ben Angelvirta kertoo maailmanlaajuisten talouskuvioiden analysoinnista.

– Viime vuodet ovat pakottaneet asiakasyrityksemme analysoimaan tarkoin omia kulujaan, mikä on tehnyt heistä myös äärimmäisen hintatietoisia. Rankkojen vuosien jälkeen kilpailu on siis aikaisempaakin kovempaa, ja katteet on näin ollen viilattu minimiin, Angelvirta sanoo ja lisää:

– Vaikka nousukäyrä heijastuu logistiikkayritystenkin toimintaan nostavasti, eivät tulokset kasva samassa tahdissa. Yrityksissä, näin siis Itellallakin, on siis jouduttu tarkistamaan kustannuksia ja toimintatapoja, mikä voidaan nähdä myös liiketoiminnan tervehdyttämisenä.

– Hintatason alentuminen on puolestaan esimerkiksi vientiyritysten näkökulmasta hyvä asia. Tässä valossa katsottuna laman seuraukset voidaan nähdä myönteisenäkin.

Kuljetusketjun kaikki vaiheet

Itella Logistiikka on enemmän kuin pakettien ja kirjeiden kuljettamista. Angelvirta muistuttaakin, että yrityksellä on tarjota palveluita koko tilaus- ja toimitusketjuun. Myynti- ja markkinointijohtaja kertoo palveluiden monipuolisuuden olleen vahva pohja selvitä lamavuosista ilman horjumista.

– Vahvuutemme on juuri se, että toimimme kuljetusketjun jokaisessa vaiheessa. Käytännössä asiakas saa meiltä koko paketin eli ulkomaankuljetukset maalla, merellä ja ilmassa, varastoinnin ja varastopalvelut sekä kotimaan rahdin asiakkaille. Myös logistiikan it-palvelut kuuluvat valikoimaamme.

– Uskoisin, että vaikka Itella on brändinä tunnettu, ei asiakaskunnalla ole vielä meidän kaikista palveluista riittävää tietoa. Meillä on siis tarjota kuljetuspalvelut aina kirjeestä täyteen autoon saakka.

– Esimerkiksi tuotteita verkossa myyville yrityksille tarjoamme kumppaneidemme kautta verkkokauppaohjelmistot, toimitamme tuotteet vaikkapa Kaukoidästä omaan varastoomme täällä Suomessa ja lähetämme niitä verkkokaupan asiakkaille tilausten mukaan. Verkkokauppaan lähtevä yrittäjä tarvitsee vain toimivan liikeidean ja me hoidamme kaiken muun logistiikan osalta, Angelvirta kuvailee.

– Aikaisemmin Itella ei ole kovin aktiivisesti tarjonnut perinteistä raskaampaa rahtia Suomessa. Meillä on kuitenkin laajat terminaali- ja jakeluverkostot, joten on ollut luontevaa siirtyä toimimaan voimakkaammin myös rahtiliikenteen puolelle.

Aito kumppani viennissä ja tuonnissa

Suomi on maailmankartalla melko sivussa, joten logistiikkayrityksillä on takuulla haastetta. Itella Logistiikka toimii Suomen lisäksi omalla organisaatiolla Pohjoismaissa, Baltiassa, Venäjällä ja laajan kumppaniverkoston avulla kaikkialla maailmassa.

– Jos mietimme alan volyymejä, niin toki olemme auttamattomasti syrjässä. Tekemistä silti riittää meilläkin. Uskon, että tiettyjen kuluttajatuotteiden valmistus tulee pysymään tai palaa lähemmäs kuluttajaa. Kaikkea ei enää valmisteta Kiinassa, vaan energian hinta ja työvoiman kallistuminen palauttavat teollisuutta Suomeen.

Venäjä on Itella Logistiikan selkeitä kasvualueita.

Ben Angelvirta , Itella Logistiikan Suomen myynti- ja markkinointijohtaja

– On myös tärkeää kehittää pohjoismaista ratkaisua. Venäjän vaurastuminen jatkuu, ja se on myös jatkossa Suomen tärkein kauppakumppani ja samalla Itella Logistiikan selkeitä kasvualueita, Ben Angelvirta pohtii.

– Kotimaisten yritysten viennissä ja tuonnissa katson roolimme hyvinkin merkittäväksi. Logistiikkayrityksenä meidän tulee olla aito kumppani, jotta voimme myötävaikuttaa asiakkaamme kilpailukykyyn ja kaupankäyntiin.

Hiilijalanjälkeä pienemmäksi

Nykyisin liiketoimintaa ohjailee vahvasti vihreä ajattelu, mikä pakottaa yritykset tarkistamaan oman toimintansa ympäristövaikutuksia. Angelvirta kertoo, että myös Itella-konserni on laatinut selkeät tavoitteet saada aikaiseksi merkittäviä päästövähennyksiä.

– Esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa ostajat ovat vaatineet jo pitkään kuljetuspalveluilta ympäristövastuullisuutta. Nyt tämä ajatus on jalkautunut Suomeenkin, eli keskustelemme asiakkaidemme kanssa paljon kuljetusten numeraalisista päästöarvoista.

Asiakkaat edellyttävät meiltä selkeitä ympäristöpoliittisia linjoja.

Ben Angelvirta , Itella Logistiikan Suomen myynti- ja markkinointijohtaja

– Tarjouspyynnöissä näkyy selvästi se, että asiakkaat edellyttävät meiltä selkeitä ympäristöpoliittisia linjoja. Muuten yhteistyö voi tyssätä siihen, Angelvirta huomauttaa.

– Ympäristövastuullisuus on osa Itellan vastuullista yritystoimintaa. Ympäristöstrategiamme keskeinen lähtökohta on ilmastonmuutoksen hillitseminen. Vähennämme määrätietoisesti jakelu- ja lajittelutoiminnan ympäristökuormitusta sekä kehitämme uutta sähköistä liiketoimintaa.

– Näin vastaamme asiakkaiden ja muiden sidosryhmien ekologisiin odotuksiin ja varmistamme liiketoiminnan jatkuvuuden pitkällä tähtäimellä. Ympäristöohjelman keskeisenä tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen alentaminen 10 prosenttia vuoteen 2012 mennessä ja 30 prosenttia vuoteen 2020 mennessä.

– Käytännössä se merkitsee työntekijöiden kouluttamista näissä asioissa, sillä säästöt syntyvät yksilötason toiminnasta lähtien. Yksi vahva tekijä on Itella Green -palvelumme, josta saa monipuolista tietoa Itellan nettisivuilta, Angelvirta konkretisoi.

Kaksisuuntainen hyöty

Tulevan syksyn Logistiikka-messuille Itella Logistiikka osallistuu ennen kaikkea tunnettuuden lisäämiseksi. Ben Angelvirta uskoo, että messuilla on hyvä tilaisuus tehdä tiettäväksi yrityksen monipuolista palvelutarjontaa.

– Pyrkimyksenä on järjestää aktiivisesti tapaamisia messuille asiakkaidemme kanssa, jotta pääsemme keskustelemaan siten, että siitä syntyy jatkoneuvotteluja. Myyjien lisäksi osastollamme on asiantuntijoita sekä IT-osaajia.

– On muistettava, että olemme paitsi palveluiden tuottaja, myös merkittävä ostaja. Tämä merkitsee sitä, että messuilla meitä kiinnostaa keskustelut kollegojen sekä toisten näytteilleasettajien kanssa. Messuosallistumisesta on siis kaksisuuntainen hyöty, toteaa Itella Logistiikan Suomen myynti- ja markkinointijohtaja Ben Angelvirta.

Logistiikka 2011

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestetään 12.–14.10.2011 uudet Logistiikka 2011 -messut . Messutapahtuma on suunnattu ammattilaisille ja yrityksille, jotka käyttävät materiaalinkäsittely- ja varastointialan laitteita sekä niihin liittyviä palveluja ja ratkaisuja, varastokalusteita sekä varastointi- ja logistiikkapalveluja.

Jaa ystäviesi kanssa: