Tulevia tapahtumia

Linkit avautuvat uuteen ikkunaan.

Lue lisää: www.
tampereenmessut.fi »

Kaikki Tampereen Messujen messut järjestetään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Tutustu: www.tesc.fi

Liity TähtiKlubiin!

Tähtiklubin jäsenenä saat tietoa omista suosikkimessuistasi jo etukäteen. Jäsenyys ei maksa sinulle mitään!

Liity nyt »

Heikki Ruuhijärven juna kulkee ja rekalla pääsee

16.03.2011

Kirjainyhdistelmä VR saatetaan mieltää herkästi ”junaksi Helsingistä Rovaniemelle”, mutta todellisuudessa samoilla raiteilla matkustajajunien kanssa kulkee valtava määrä myös VR Transpointin junia mukanaan teollisuuden tuotteita. Eikä sovi unohtaa, että VR Transpoint merkitsee myös rekka-autojen legioonaa.

Monelle voi olla yllätys, että euroissa mitattuna tavarankuljetus tuo VR-konsernille vuositasolla peräti sata miljoonaa euroa enemmän kuin 1200 päivittäistä paikallis- ja kaukojunaa. Käytössä on sama noin 6000 kilometrin rataverkosto, mutta tavarajunien lastin purku ja lastaus tapahtuvat luonnollisestikin sivuraiteilla.

Tavaraliikenteessä on siis kyse huomattavasta liiketoiminnasta, joskin myös suhdanneherkästä, sanoo VR Transpointin markkinointijohtaja Heikki Ruuhijärvi .

– Tämä on VR-konsernin suurin yksikkö, jonka menestys on verrannollinen yleisiin suhdannevaihteluihin. Osoituksena tästä ovat viimeisen kolmen vuoden tulokset. Vuonna 2008 liikevaihto oli noin 620 miljoonaa euroa, vuonna 2009 se oli sata miljoonaa pienempi ja viime vuonna päästiin jälleen 580 miljoonaan euroon, Ruuhijärvi luettelee lukuja.

– Meidän on oltava jatkuvasti ajan hermolla kotimaan ja maailmanmarkkinoiden tilanteissa, jotta pystyisimme reagoimaan erilaisiin tilanteisiin. Meillä ei ole kuitenkaan kristallipalloa, joten toisinaan olemme sen edessä, että näin suuren organisaation on melko vaikeaa muuttaa omaa volyymiä kysynnän tahdissa, kertoo jo 15 vuotta logistiikka-alalla työskennellyt Ruuhijärvi.

Nyt teollisuuden ja kaupan näkymät ovat vahvasti elpymässä, joten myös VR Transpoint saa parempaa tulosta aikaiseksi.

Suuret ja mahtavat Venäjä-markkinat

Suomessa 25 prosenttia tavarankuljetuksesta hoidetaan rautateitä pitkin. Muissa Euroopan maissa vastaava luku on 10. Venäjällä puolestaan peräti 80 prosenttia tavarasta kulkee junilla, joten Venäjän-markkinat ovat VR Transpointille tärkeä haaste ja mahdollisuus.

– Tällä hetkellä yhteistyö on sitä, että meidän veturit noutavat maidemme rajalta venäläisiä kuljetusvaunuja toimitettaviksi perille Suomen päässä ja päinvastoin. Venäjällä ei siis varsinaisesti liikennöi suomalaisia junia, Ruuhijärvi selittää.

– Koska Venäjän volyymi junakuljetuksissa on niin suuri, merkitsee se meillekin mahdollisuuksia mittaviin kauppoihin. On kuitenkin muistettava, että bisneskulttuuri Venäjällä on melko erilaista Suomeen verrattuna, joten se voi merkitä yllätyksellisiäkin tilanteita.

– Muun muassa nopeat lakimuutokset ovat melkeinpä arkipäivää Venäjällä, mikä voi merkitä isojakin ongelmia yhteistyökuvioihin. Toisaalta, kun sikäläinen ajatusmaailma ja toimintatapa on tuttua, on myös tuloksellisen liiketoiminnan harjoittaminen ja lisääminen mahdollista.

Venäjän suuri volyymi junakuljetuksissa merkitsee meillekin mahdollisuuksia mittaviin kauppoihin.

HEIKKI RUUHIJÄRVI, VR Transpointin markkinointijohtaja

– Yhteistyö Venäjän kanssa on siksikin oleellista, että muutokset maailmalla voivat vaikkapa lisätä tavarankuljetuksen määrää Aasian maista Venäjän läpi meille ja muualle Eurooppaan. Tilanteet elävät siis, mikä tekee työpäivistä mielenkiintoisia ja haastavia. VR Transpointillahan on toimintaa jo kymmenessä lähiympäristömme maassa, joten operoimme jo melko laajalla kentällä, Ruuhijärvi muistuttaa.

”Harvoin Suomesta öljyä viedään”

Eri maiden erot vienti- ja tuontituotteissa näkyvät kuljetustoiminnassa siten, että liikenteessä on valitettavan paljon myös tyhjää kalustoa. Kemian raaka-aineita kuljettavaan tankkiin kun ei palatessa voi esimerkiksi raakapuuta lastata.

– Monella saattaa olla käsitys, että rekat ja junavaunut olisivat ikään kuin lavetteja, joihin voi lastata milloin minkäkinlaisia kontteja ja tankkeja, mutta todellisuudessa ne ovat kiinteitä tietynlaiseen kuljetukseen tarkoitettuja vaunuja. Esimerkiksi VR:llä on käytössään noin 60 erilaista vaunutyyppiä.

– Karkeasti sanottuna Suomesta viedään pääsääntöisesti metsä- ja metalliteollisuuden tuotteita ja Suomeen puolestaan tuodaan eniten raaka-aineita. Jos maiden teollisuusalat olisivat täysin samanlaista, voitaisiin rekkoja ja juniakin kuljettaa täysinä mennen tullen. Mutta harvoin tapahtuu niin, että Suomeen tuodaan öljyä ja Suomi vie sitä paluukuormassa takaisin, Ruuhijärvi konkretisoi.

Junalla on rajansa – kumipyörillä potentiaalinsa

Suomessa todellinen liiketoiminnan kasvun potentiaali löytyy Ruuhijärven mukaan nimenomaan kumipyörälogistiikasta. Koska junat palvelevat enimmäkseen metsä-, metalli- ja kemianteollisuuden yrityksiä, on ymmärrettävää, että kuljetusten kannattavan mittaluokan määrää ei voi ratkaisevasti maassamme lisätä. Siksi VR:n on kehitettävä alati myös maantiekuljetusten resurssejaan ja palveluitaan.

– Pitkä maa ei ole tavarajunabisneksessä etu, sillä kannattava toiminta vaatii 20-40 junavaunun kuljetuksia kerrallaan, ja esimerkiksi aivan pohjoisessa Suomessahan ei tällaista teollisuutta ole. Näin ollen sieltä ei myöskään ole tarvetta kuljettaa niin paljon tavaraa.

– Pienten ja keskisuurten yritysten osalta on siis aina viisasta harkita esimerkiksi rekkaa, ja tämän vuoksi VR Transpoint haluaa tehostaa entisestään kumipyörälogistiikan palveluitaan.

- Myös kansainvälisille markkinoille mahtuu rekkoja, joten panostaminen kannattaa, Ruuhijärvi huomauttaa.

Tällä hetkellä Suomessa ja maailmalla kulkee yli tuhat VR Transpointin teippauksilla koristeltua rekka-autoa.

Uuden ilmeen lanseerausta

Logististen mahdollisuuksien kartoittamisen ja painopisteiden vahvistamisen edellytykset ovat tunnetusti yhteistyö ja verkostoiminen. Ruuhijärven mukaan onkin tärkeää, että VR Transpoint näkyy alan uusilla lokakuisilla Logistiikka-messuilla Tampereella.

– Ajatuksenamme on tulla messutapahtumaan kertomaan, mitä VR Transpointin kumipyörä- ja rautatielogistiikat ovat sekä tekemään uudistettua brändiämme ihmisille tutuksi, sanoo VR Transpointin markkinointijohtaja Heikki Ruuhijärvi.

Logistiikka 2011

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestetään 12.–14.10.2011 uudet Logistiikka 2011 -messut . Messutapahtuma on suunnattu ammattilaisille ja yrityksille, jotka käyttävät materiaalinkäsittely- ja varastointialan laitteita sekä niihin liittyviä palveluja ja ratkaisuja, varastokalusteita sekä varastointi- ja logistiikkapalveluja.

Jaa ystäviesi kanssa: